کتاب وقف اموال غیرمادی در حقوق ایران و فقه امامیه منتشر شد

کتاب وقف اموال غیرمادی در حقوق ایران و فقه امامیه با مطالعه تطبیقی بر فقه اهل سنت و حقوق انگلیس تألیف محسن آقاسی منتشر شد.

به گزارش خبرنامه پژوهشی مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام، به نقل از روابط عمومی دانشگاه امام صادق(ع)، کتاب وقف اموال غیرمادی در حقوق ایران و فقه  امامیه با مطالعه تطبیقی بر فقه اهل سنت و حقوق انگلیس تألیف محسن آقاسی چاپ و منتشر گردید.

این اثر که در پنج فصل به رشته تحریر درآمده است به بررسی مباحثی چون وقف اموال غیرمادی در حقوق ایران و فقه امامیه استفاده از وحدت ملاک در عقود مشابه و بررسی وقف اموال در فقه عامه پرداخته شده است.

در معرفی اجمالی این اثر می‌توان گفت: وقف یکی از نهادهای اقتصادی است که با اهداف خیرخواهانه از آغاز زندگی مدنی بشر با او همراه بوده است. افراد در جوامع مختلف و در زمان‌های متفاوت منافع اموال خود را به‌صورت وقف در اختیار همگان قرار می‌دادند و این امر سبب شد تا در تمامی ازمنه از واقفان به نیکی یاد گردد، لیکن، وقف به‌ویژه در خصوص اموال غیرمادی از مباحثی است که در آثار حقوق‌دانان مهجور مانده و جایگاه واقعی خود را نیافته است.

به همین دلیل، ضرورت پرداختن به این نهاد حقوقی بسیار مهم و در خور توجه است و در جامعه امروزی که حقوق مالکیت‌های معنوی جایگاه خاصی در بین افراد پیدا کرده است، پرداختن به مسائل و نهادهای مربوط به آن، ازجمله وقف آن‌ها ضروری می‌نماید.

در نتیجه با توجه به مقتضیات زمان و مکان و شرایط و اوضاع و احوال روز می‌بایست در مصادیق و قوانین موضوعه وقف، بازنگری لازم صورت گیرد تا به‌این‌وسیله بتوان درباره مسائل مستحدثه‌ای مانند وقف اموال غیرمادی، مثل سهام شرکت‌ها مباحثی را مطرح نمود.

 

 

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی