«تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» به چاپ رسید

به گزارش خبرنامه فقهی مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام، کتاب «تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» در گروه نظام‌ها و مطالعات انقلاب اسلامی مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با هدف تبیین بانکداری اسلامی و به دور از ربا منتشر شد.

«بانکداری و مالی اسلامی» دانش نوپایی است که متفکران بانکداری اسلامی درباره ابعاد گوناگون آن به کاوش پرداخته‌اند. امروزه توسعه این موضوع، افزون بر ابعاد نظری، در مقام عمل و تجربه نیز، رشد فراوانی داشته است که خود ضرورت توجه بیشتر به ابعاد و مسایل آن در فضای علمی کشور را آشکار می‌کند. "تجربه بانکداری بدون ربا در ایران"به دنبال تبیین بانکداری اسلامی در فضای تجربی و چارچوب‌های رایج ایران است که در آن، مسایل مهمی مانند اصول و ضوابط بایسته انطباق بانکداری با شریعت، نظارت شرعی و غیره بیان شده است. این کتاب با ارائه مبانی نظری بانکداری اسلامی و تجربه اجرای بانکداری بدون ربا در نظام بانکی کشور، اشاره‌های مفیدی به برخی از مباحث بانکی با اهمیت از منظر شرعی دارد.

از امتیازهای این اثر، تحلیل‌های عالمانه و معطوف به چالش‌های اجرای بانکداری اسلامـی در سه دهـه گذشته و در نتیجه، ارایه توصیه‌هـای سیاستی مشخـص به بانک مرکزی، دولت و سایر ذی‌نفعان مرتبـط، به منظور اجرای بهتر قانون عملیات بانکی بدون ربا و ارتقای سطح انطباق با شریعت در فعالیت‌های بانـک‌های کشور است که در مجموع، اطلاعات مفیدی در اختیار خوانندگان خواهد گذاشت.

تجربه بانکداری بدون ربا در ایران اثر مشترک حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان و حسین میثمی از نه فصل تشکیل شده است. عناوین فصول این کتاب عبارتست از؛

فصل اول: تاریخچه، کارکردها و عملیات‌های بانکی متعارف و ...

فصل دوم: اصول و مبانی بانکداری اسلامی

فصل سوم: مدل‌های اجرایی بانکداری اسلامی

فصل چهارم: الگوی بانکداری بدون ربا در ایران

فصل پنجم: فقه معاملات بانکی در بانکداری بدون ربا

فصل ششم: کارت اعتباری مرابحه

فصل هفتم: جریمه و خسارت تاخیر تادیه

فصل هشتم: جایگاه نظارت و شورای فقهی در بانکداری بدون ربا

فصل نهم: چالش‌های نظام بانکی کشور در اجرای بانکداری بدون ربا

کتاب تجربه بانکداری بدون ربا در ایران اثر مشترک حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان و حسین میثمی، با قیمت ۱۵،۰۰۰ تومان توسط انتشارات کانون اندیشه جوان، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به‌ وبگاه کانون اندیشه جوان یا سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پژوهشگاه مراجعه نمایند.

 

 

 

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی