مشکلات اقتصادی، مانع بهره‌مندی جامعه از نخبگان علمی است

به گزارش خبرنامۀ پژوهشی مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام به نقل از وبسایت رسمی آیت الله العظمی شبیری زنجانی، این مرجع تقلید شیعیان، مشکلات اقتصادی را یکی از اصلی‌ترین موانع بهره‌مندی جامعه از وجود نخبگان علمی دانستند.

معظم له در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کردند: یکی از موضوعاتی که مانع استفاده جامعه از وجود نخبگان علمی می‌شود مشکل اقتصادی و معیشتی است. حوزه علمیه نیز از این امر مستثنی نیست. مشکلات اقتصادی، افراد مستعد را از پژوهش و تحصیل باز می دارد و جامعه خسارت می‌بیند.

ایشان افزودند: شنیدم مرحوم آقای مطهری و چند نفر دیگر از ممتازین طلاب، همه گفته بودند که اگر به دلیل وضعیت معیشتی نبود از قم خارج نمی‌شدیم.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی گفتند: مشکل معیشت باعث فاصله گرفتن افراد مستعد از مجموعه‌های علمی می‌شود. این مشکل، یکی از مشکلات مهم جامعه علمی و حوزوی است.

ایشان در ادامه تصریح کردند: چقدر باید این حوزه تلاش کند تا بتواند استعدادی را جذب کند؟ اما وقتی که نتواند این استعداد را حفظ کند خسارت بزرگی است. این موضوع باید مد نظر مسئولان حوزه علمیه باشد و برای رفع مشکلات اقتصادی طلاب تلاش کنند.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی با اشاره به آیه 69 سوره مبارکه عنکبوت فرمودند: در این آیه آمده است: « وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنَا»؛ مسئولان حوزه نسبت به رفع این مشکل طلاب عنایت داشته باشند و ان شاء الله خداوند متعال و حضرت ولی عصر (عج) نیز عنایت می‌فرمایند. این بشارتی از طرف قرآن است. در راه خدا تلاش کنید که خداوند نه یک راه، بلکه راه های مختلفی را ایجاد می کند.

درس‌های اخلاق محل بیان سیره معصومین باشد

معظم له به کم رنگ شدن درس‌های اخلاق در حوزه‌های علمیه اشاره کردند و فرمودند: یکی از موضوعات مهمی که در حوزه علمیه باید مورد توجه قرار گیرد درس اخلاق است.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی بر نیازمندی افراد صاحب قدرت و منصب به موعظه تاکید کرده و فرمودند: موقعى كه مرجعيت ميرزاى شيرازى عظمت پيدا كرد و تقريباً منحصر به فرد شد، در جلسه‏اى كه سلام و صلوات خيلى زياد بود، بعد از رفتن افراد، آخوند ملا فتحعلى سلطان آبادی [که اهل کرامت و معنویت بود] مى‏آمد و ميرزا را موعظه مى ‏كرد تا سمّ دنيوى اين سلام و صلوات‌ها گرفته شود. در هرکجا سلام و صلوات در اطراف انسان زیاد شود، انسان در معرض خطر بیشتری قرار می گیرد.

معظم له در ادامه خواستار آن شدند که قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام در درس‌های اخلاق به عنوان محور واساس قرار بگیرد و تاکید کردند: درس‌های اخلاق حوزه باید محل بیان آموزه های اهل بیت علیهم السلام باشد. این آموزه ها مطابق با فطرت انسانی است و لذا نسبت به آن پذیرش وجود دارد. اگر درسهای اخلاق بر این اساس بیان شود، تاثیر خود را خواهد داشت.

ایشان استفاده از درس اخلاق را در غنای علمی طلاب موثر دانسته و افزودند: درسهای اخلاق باید با قوت و کثرت بیشتری دنبال شود. جمعیت طلاب زیاد است و باید درسهای اخلاق متناسب با این جمعیت باشد.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی با ابراز تاسف از ضعیف شدن درس‌های اخلاق در حوزه‌ علمیه فرمودند: درسهای اخلاق حوزه بسیار ضعیف شده است. حوزه های علمیه در تاریخ خود، درس‌های اخلاق بسیار موثری را به خود دیده است. اما همین که هست غنیمت است. باید آن را حفظ و تقویت کرد. امیدواریم حوزه از جهات معنوی غنی شود.

ایشان ادامه دادند: در زمان طلبگی ما آقای خمینی درس اخلاق می‌گفتند. این درس اخلاق تاثیر زیادی روی طلاب داشت و طلاب از جمعه تا جمعه دیگر تحت تاثیر درس‌های اخلاق بودند.

سنت مباحثه در حوزه باید زنده بماند

آیت الله العظمی شبیری زنجانی در ادامه بر لزوم استمرار سنت مباحثه در حوزه علمیه تاکید کرده و فرمودند: مباحثات علمی یکی از خصوصیات ممتاز حوزه های علمیه بود که متاسفانه کم رنگ شده است. سیاست گذاری مسئولان حوزه باید به سمتی باشد که این ویژگی ممتاز تقویت شده و حفظ شود. با مباحثات ذهن طلبه به پختگی می رسد. مباحثه خصوصیتی دارد که در درس استاد نیست. شاگرد در مقابل کلام استاد تسلیم است؛ اما در مباحثه طلبه به نقد و بررسی مطالب و گفتگو با طرف مقابل خود می‌پردازد. این گفتگوی علمی ذهن او را جولان داده و به او قدرت تحلیل می‌دهد.

p>

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی