چگونگی استفاده حکم ارث دو دختر از آیۀ 11 سورۀ نساء - 2

در نوشتار پیشین برای استفاده حکم ارث دو دختر به عنوان فرض الله از منطوق یا مفهوم آیه «يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلاَدِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَ إِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ»[1] و یا از آیات دیگر سه وجه بیان و بررسی شد. در این نوشتار به سه وجه دیگر و وجه مختار اشاره می‌شود. وجه چهارم: الحاق دو دختر به بیش از دو دختر، از باب الحاق سنت به فریضه وجه سومی در اینجا به نظر می‌رسد که به عنوان...

ادامه مطلب...

چگونگی استفاده حکم ارث دو دختر از آیۀ 11 سورۀ نساء -1

  در آیه شریفه «يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلاَدِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَ إِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ»[1]سهم ارث تک دختر و سه دختر و بالاتر به روشنی قابل استفاده است. اما هرچند بین فقها و مفسرین اتفاقی است که سهم ارث دو دختر مانند سه دختر و بالاتر است[2]، ولی در استفاده آن از این آیه شریفه و آیات دیگر اختلاف وجود ندارد. برخی آن را خارج از مدلول این آیه دانسته‌اند و برخی آن را مستفاد از...

ادامه مطلب...

امامت جماعت بانوان برای بانوان

مشهور فقها قائل به جواز امامت زنان برای زنان هستند؛[1] اما در عین حال این مسأله از مسائل اختلافی است که بعضی از فقها همچون سید مرتضی مخالف آن هستند.[2] دلیل این خلاف، به اختلاف در ادله مسأله بازگشت دارد. در ادامه به بررسی ادله این حکم خواهیم پرداخت. [3] روایات مجوّز روایات مستفیضه‌ای مبنی بر جواز امامت زنان به صورت مطلق وارد شده است. برای نمونه سماعة ابن مهران از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند از آن حضرت پرسیدم آیا زن می‌تواند امام جماعت زنان شود؟ آن حضرت فرمودند: اشکالی ندارد.[4] در بعضی دیگر از روایات نیز به جواز امامت زنان در...

دلالت آیه نهی از سبّ آلهه مشرکین بر حرمت اهانت به مقدسات ادیان - 1

 یکی از دغدغه‌‎های مطرح در سطح جوامع دینی اعم از ادیان الهی و غیر الهی، اهانت به مقدسات دینی می‌باشد که به دلیل رشد فزاینده‌اش در دو دهه اخیر به بحثی چالش‌برانگیز تبدیل شده است، و مع الأسف، در پژوهش‌های انجام شده، بحث مستقلی پیرامون آن وجود ندارد. از لحاظ فقهی می‌توان در منابع موجود به بررسی حکم این مسأله بر اساس ادله جواز (مانند حرمت حفظ کتب ضلال وبسیاری از اطلاقات موجود در باب جهاد وابواب دیگر که اسقف‌ها و رهبانان را شامل می‌شود) وادله عدم جواز (مانند آیۀ نهی از ناسزاگویی به آلهۀ مشرکین، ادلۀ آزادی عقیده و...

دلالت ادله آزادي عقيده بر حرمت اهانت به مقدسات ادیان دیگر - 2

 در نوشتار نخست به مقدار دلالت آیه نفی اکراه بر آزادی عقیده پرداخته شد. در این نوشتار درصدد بررسی مقدار دلالت آیه تخییر هستیم. برخی اشکالات وارد بر دلالت آیه نفی اکراه از نوشتار نخست باقی ماند که به جهت هم‌سنخ بودن آن با اشکالات دلالت آیه تخییر، بعد از تقریب دلالت این آیه ذکر خواهیم کرد. 2-آیه تخییر «وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکمْ فَمَنْ شاءَ فَلْیؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیکفُر»[1] بگو: این سخن حق از جانب پروردگار شماست. هر که بخواهد ایمان بیاورد و هر که بخواهد کافر شود. با توجه به آیات قبل سوره کهف، خداوند متعال در...